home

 WARTO JEŚĆ RYBY:

Ryby i przetwory rybne ze względu na ich wartość odżywczą, są bardzo wartościowymi produktami żywnościowymi, o korzystnym znaczeniu dla zdrowia człowieka. Niskie, w stosunku do innych krajów spożycie ryb i przetworów w Polsce (ok. 6kg na mieszkańca, w tym konserw rybnych ok 1,5 kg) wynika m.in. ze słabej ich promocji, oraz braku dostateczniej informacji o ich walorach żywieniowych. 

Ryby i przetwory rybne zawierają białko bogate w niezbędne aminokwasy (lizyna, metionina, cystyna, treonina i trytofan), mikro i makroelementy (wapń, fosfor, fluor, jod), tłuszcze będące cennym źródłem energii, witamin rozpuszczalne w tłuszczach oraz nienasycone kwasy tłuszczowe wykazujące m.in. działanie hipocholestolemiczne (zapobiegające miażdżycy). Podstawowa różnica między tłuszczem rybnym a innymi tłuszczami zwierzęcymi lub roślinnymi polega głównie na wyjątkowo korzystnej zawartości kwasów tłuszczowych, wynikającej z wysokiego poziomu zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych takich jak: kwas dokozaheksaenowy (DHA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozapentaenowy (DPA). Ilość i jakość tłuszczów obecnych w diecie znajduje się ostatnio w centrum zainteresowania wielu żywieniowców i lekarzy, ze względu na rolę tych substancji w powstawaniu niektórych chorób i stanów patologicznych, szczególnie serca i układu krwionośne konsumując jedną porcję tłustej ryby dziennie, pobranie kwasów n-3 (np. EPA i DHA) może wynosić ok. 900 mg/dzień, a ilość ta korzystnie wpływa na zmniejszenie śmiertelności pacjentów z chorobą wieńcową. Ochronne działanie w prewencji choroby wieńcowej, związane jest z redukcją arytmii serca i tworzeniem się skrzepów (zakrzepicą), obniżając poziom zawartości trójglicerydów w osoczu krwi i redukując tendencję zwiększonej krzepliwości krwi. Profilaktyczne działanie kwasów tłuszczowych związane jest także ze stosunkiem kwasów z rodziny n-6 i n-3, który powinien wynosić 5:1, przy średnim spożyciu ok. 8 g niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (EUFA). Zachowanie takich proporcji przyczynia się do poprawy ogólnej kondycji zdrowotnej, zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych i korzystnie wpływa na układ odpornościowy. 

W przypadku ryb i produktów rybnych stosunek tych kwasów jest o wiele niższy, co z punktu widzenia żywieniowego jest bardzo korzystne i pożądane, gdyż wpływa on na kształtowanie się tego stosunku na zalecanym poziomie w całkowitej dziennej człowieka. Stosunek tych kwasów w innych produktach żywnościowych jest znacznie wyższy niż zalecany, np. w tłuszczach zwierzęcych wynosi od 10 do 20 przy minimalnej zawartości EUFA, a w olejach roślinnych od 15 nawet do 200. Mięso ryb, w porównaniu z mięsem zwierzą rzeźnych charakteryzuje większa zawartość fosforu, potasu, magnezu, a w przypadku konserw z ryb drobnokościstych również większy jest udział wapnia. Ryby morskie i uzyskiwane z nich przetwory są podstawowym naturalnym źródłem w takie mikroelementy jak selen, fluor i cynk.